Balcerzan Edward
Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
E-booki
(1)
Autor
Roberts Nora (1950- )
(185)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(181)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(167)
Konopnicka Maria
(165)
Steel Danielle (1947- )
(165)
Balcerzan Edward
(-)
Praca zbiorowa
(158)
Courths-Mahler Jadwiga (1867-1950)
(156)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(144)
Christie Agatha (1890-1976)
(135)
Słowacki Juliusz
(132)
Morsztyn Jan Andrzej
(125)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(112)
Lenartowicz Teofil
(111)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(106)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(103)
Prus Bolesław
(100)
Cartland Barbara (1902-2000)
(99)
Prus Bolesław (1847-1912)
(97)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(96)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(94)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(92)
Disney Walt (1901-1966)
(91)
Gomulicki Wiktor
(91)
King Stephen (1947- )
(91)
Orzeszkowa Eliza
(89)
Głowińska Anita
(85)
Szulc Andrzej
(84)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(84)
Kniaźnin Franciszek Dionizy
(83)
Markiewicz Henryk (1922-)
(79)
Ujejski Kornel
(79)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(77)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(76)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(75)
Mazan Maciejka
(72)
Lem Stanisław (1921-2006)
(70)
Szekspir William (1564-1616)
(70)
Czechowicz Józef
(69)
Cussler Clive (1931-2020)
(68)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(68)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(68)
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
(68)
Mróz Remigiusz (1987- )
(67)
Kraszewski Józef Ignacy
(66)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(66)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(65)
Baudelaire Charles
(63)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(63)
Mortka Marcin (1976- )
(63)
Sandemo Margit (1924- )
(63)
Tuwim Julian (1894-1953)
(63)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(62)
Lange Antoni
(61)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(60)
Drewnowski Jacek (1974- )
(60)
Fabianowska Małgorzata
(60)
Pawlikowska Beata (1965- )
(60)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(60)
Zimnicka Iwona
(60)
Dickens Charles (1812-1870)
(58)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(58)
Webb Holly
(58)
Siewior-Kuś Alina
(56)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(56)
Dobraczyński Jan (1910-1994)
(55)
Olejnik Donata
(55)
Patterson James (1947- )
(55)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(54)
Mickiewicz Adam
(54)
Pintara Maciej
(54)
Bratny Roman (1921-)
(53)
Higgins Jack (1929-)
(53)
MacLean Alistair (1922-1987)
(53)
Marciniakówna Anna
(53)
Kirst Hans Hellmut (1914-1989)
(52)
Krentz Jayne Ann (1948-)
(52)
Musierowicz Małgorzata (1945-)
(52)
Supeł Barbara
(52)
Wilusz Tomasz
(52)
Broniek Dominik
(51)
Parandowski Jan (1895-1978)
(51)
Królicki Zbigniew Andrzej
(50)
Michalak Katarzyna (1969- )
(50)
Łanowski Zygmunt (1911-1989)
(50)
Conrad Joseph (1857-1924)
(49)
Goscinny René (1926-1977)
(49)
Gralak Anna
(49)
Krawczuk Aleksander (1922-)
(49)
Nałkowska Zofia (1884-1954)
(49)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(48)
Kraśko Jan (1954-)
(48)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(48)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(48)
Polkowski Andrzej
(48)
Spirydowicz Ewa
(48)
Zychowicz Elżbieta
(48)
Coben Harlan (1962- )
(47)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(47)
Rodziewiczówna Maria (1864-1944)
(47)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(46)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
1 wynik Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Każde nowe zjawisko literackie zagraża tożsamości literatury, ale i jej tożsamość potwierdza. Nowość inicjuje zmianę hierarchii tematów, powoduje deregulację norm wysłowienia, wzmaga zamieszanie pośród gatunków, wymusza rewizję granic oddzielających literaturę od nieliteratury i paraliteratury oraz komunikację werbalną od niewerbalnej. Najgłębsze wstrząsy i najgwałtowniejsze zwroty nie niszczą jednak uniwersalnego modelu literackości, dlatego pozostaje on nieodmiennie atrakcyjny dla pisarzy, tłumaczy, czytelników, krytyków, historyków i teoretyków sztuki słowa. Spośród wielu teorii „tego, co literackie”, wyróżnia się teoria sprzecznościowa. Powtarza się ona w kolejnych epokach i poetykach, utworach i manifestach – zachowawczych i nowatorskich, rodzimych i wzorowanych na inwencji cudzej. Literackość polega tu na zawieszeniu obowiązującej poza sztuką słowa formalno-logicznej normy niesprzeczności (lex contraditionis), wedle której nie mogą być uznane za równocześnie prawdziwe dwa przeciwstawne sądy na temat tego samego przedmiotu, ujęte w tym samym trwaniu. W komunikacji praktycznej nie jest dopuszczalne, by jednocześnie było A i nie-A; w komunikacji literackiej jest to nieodzowne. Nie chodzi tylko o sądy, ale o napięcia między aktywnymi w danym dziele literackim składnikami: sztucznością a naturalnością mowy, porządkiem a chaosem fabuły, eksperymentem a wznowieniem chwytów oswojonych, bezstronną obserwacją a stronniczą oceną świata, jego widzialnością a niewidzialnością, wyrażalnością a niewyrażalnością intuicji autorskich, orientacją realistyczną a imaginatywną itd. Model sprzecznościowy jest otwarty dla odmiennych stylów i poetyk – z uwagi na gradacyjny charakter wyzwalanych w literaturze energii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej